Info :)

Friday, August 16, 2013

Khasiat Cincau...


Assalamualaikum,

Terbaca kat fb... yang cincau leh menurunkan tekanan darah tinggi.. hmmmm.. sapa2 yg ada darah tinggi.. jangan makan ubat hospital dulu tao... cuba petua ni dulu.

Ni akak cp dr fb..

"Maklumat terbaru yang aku perolehi setelah lama mencari penawar untuk mak mentua aku ni.

Sebelum tu aku nak beritahu mak mentua aku setelah pulih dari kencing manis secara tiba-tiba darah tinggi dia meningkat kepada 206. Aku amik bacaan yang atas ajer ler. Terperanjat semua ahli keluarga yang lain.

Pelbagai usaha dilakukan selain menggunakan perubatan moden. Apa yang kami tak guna dari daun hempedu ular, ke pucuk jantan betik dan satu daun lagi aku pun lupa. Semuanya gagal, memang turun tapi dalam anggaran 180.

Pada suatu hari, adik ipar aku yang bekerja di UITM Melaka beritahu , profesor dia yang ada darah tinggi hanya makan cincau sahaja. Dah berbelas tahun makan malahan ubat hospital langsung tak disentuh!!

Untuk mengesahkan cerita ini benar atau tidak. Aku beli cincau di Tesco. Nak cari cincau kat pasar mana ada masa..hehehehahe. Beli yang dah pasang siap punya ler....

Aku kasi kat mak aku dan mak mentua aku makan.
Cara makan ialah setiap dua hari sekali mak aku makan cincau ini. Dalam 3 hari lagi nak pergi jumpa doktor makan tiap-tiap hari.
Kalau nak lebih mudah, mak aku buat ialah blender semua cincau tu dan minum macam biasa.

Kalau cincau kat Tesco senang nak sukat sebab dia jual dalam bentuk packing silinder kecil. So mak aku makan setiap hari satu. Takut juga nak makan tiap-tiap hari, cincau ni kan sejuk. Nanti krem lak kaki mak aku ..hehehehehe. cincau

Hasilnya darah tinggi mak mentua aku dari 180 yang tak turun-turun selama 2 bulan menurun kepada 156.

Manakala mak aku dalam anggaran 150 telah menurun kepada 126!! Hilang darah tinggi!! Kat sebelah ialah ini bukti resit mak aku!!

Cincau adalah satu bahan yang menurunkan darah tinggi anda!!!!
Jika saudara mara anda mempunyai darah tinggi sila cuba petua ini.

Syukur alhamdulilah akhirnya darah tinggi mak mentua dan mak aku menurun. Suka melihat senyuman mereka semula.

Aku telah mencuba kepada 2 subjek iaitu mak dan mak mentua aku dan ternyata ia berjaya. Dan tolong sharekan maklumat kepada semua.!!! Aku memang berniat nak kongsikan maklumat ini..

Sekarang ini aku melihat penggunaan jangka panjang penggunaan cincau ini. Risau ler..benda sejuk ini.. Takut semput atau krem kaki orang tua aku lak..hehehehe.

Selamat mencuba!! "

p/s:lepas ni boleh lah minum cincau,byk khasiat tau ;D


Tapi... akak telah dipojokkan oleh family yang cincau tu buatan orang cha ya nun alif... so memang lah tak pernah makan dan tak reti makan cincau ni... hehe. Tapi bila tao khasiat dia bagus.. akak pon gugel la resipi nak membuatnya... better buat seniri dari beli yang tak tahu dari sumber mana kan?

RESIPI CINCAU
resipi dan gambar cp dari sini.

Bahan-bahan:

1 paket agar2 serbuk @ gelatine (mungkin jika guna gelatin tekture cincau lebih liat) - baca kat komen tu ada jugak yang buat daripada rumpai laut..
500 gm gula
375 ml air
4 helai daun pandan
1 gengam daun/ranting/batang cincau kering( lebih banyak lebih bagus) - saya diberitahu daun cincau kering ini boleh dibeli dikedai sinseh (kedai ubat cina)... gambar kat bawah.

Cara-cara:

1. Panaskan air dan larutkan agar-agar dan gula.
2. Masukkan daun pandan dan daun cincau. Renehkan bahan-bahan ini dengan menggunakan api sederhana selama setengah jam atau sehingga air kehitamana.
3. Angkat dan sejukkan. Setelah sejuk boleh disimpan didalam peti ais. Sedia untuk diminum pada bila-bila masa.