Info :)

Tuesday, January 17, 2012

:: Rencana | Waspada Ukur Lilit Pinggang ::



WANITA yang mempunyai ukuran perut melebihi 80sm dianggap mempunyai berat badan berlebihan.


RAMAI antara kita yang mengukur tahap kegemukan badan berdasarkan angka berat yang dipaparkan pada alat penimbang.

Namun, anda juga harus beri perhatian terhadap ukuran lilit pinggang yang menggambarkan tahap obesiti terutamanya wanita.
Wanita yang mempunyai ukur lilit pinggang lebih 80 sentimeter (sm) (atau 32 inci) sebenarnya tergolong dalam kelompok obesiti.

Perkara itu merupakan standard terbaharu yang dikeluarkan di Jepun berbanding 90sm sebelum ini.
Persatuan Kajian Obesiti Jepun (JASSO) menjelaskan bahawa seorang wanita yang memiliki indeks jisim tubuh (BMI) di bawah 25 tetapi ukuran pinggangnya melebihi 80sm dianggap mempunyai berat badan berlebihan.

Dalam kiraan BMI, wanita yang mempunyai kiraan di bawah 18.5 hingga 25 dikira memiliki berat badan ideal. Manakala BMI di atas 25 dikategorikan sebagai gemuk.

BMI 25 atau lebih adalah tidak sihat, apatah lagi sekiranya seseorang itu memiliki faktor risiko penyakit jantung, kadar kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi dan memiliki ukur lilit perut melebihi 85 sm bagi lelaki dan 90sm untuk wanita.

SELAIN berat badan, saiz ukur lilit turut menjadi petunjuk kesihatan seseorang.


Dalam pada itu, sebuah kajian yang disiarkan dalam Journal of the American College of Cardiology mendapati bahawa pesakit jantung yang memiliki ukur lilit pinggang melebihi 89sm bagi wanita dan 102sm bagi lelaki mempunyai risiko 70 peratus meninggal dunia lebih cepat.

"Anda tidak sepatutnya hanya mengukur BMI, sebaliknya turut menilai bentuk tubuh kerana kandungan lemak yang ditunjukkan pada perut juga penting untuk diberi perhatian," kata ketua pengkaji di Institut Paru-Paru dan Jantung Quebec di Universiti Laval, Quebec City, Kanada, Jean-Pierre.

Persatuan Dietetik Amerika menjelaskan, timbunan pada bahagian perut iaitu lemak visera meningkatkan risiko mendapat pelbagai penyakit berkaitan kardiovaskular.
Mereka yang melepasi ukuran itu perlulah mengambil kira soal pola pemakanan iaitu tidak berlebihan dan menu yang sihat, mengurangkan tahap tekanan, melakukan rutin senaman dan rehat yang mencukupi.

Sumber : kosmo


pssttt :  bila baca ni rasa insaf jer.. tapi nafsu makan masih membuak-buak acane? tapi sibbek pakai PB leh la kontrol sebab bila nak makan banyak dah rasa kenyang.. so harap-harap adalah perubahan akan berlaku nanti ;p buat aerobik cam KC ni pon best jugak kan??


Untuk ukur BMI leh jer try masuk sini



 

1 comment: