Info :)

Thursday, August 2, 2012

:: Tips Menurunkan Berat Badan ::

  
1. Katakan pada MINDA anda...
Saya Boleh! Tanamkan azam itu dalam diri anda. Yakin anda boleh melakukannya. Apa saja godaan yang datang, sentiasa ingat azam anda itu. Sentiasa terapkan dalam fikiran anda bahawa anda boleh menurunkan berat badan. Jadikan mereka yang telah berjaya menurunkan berat badan sebagai motivasi anda untuk berjaya seperti mereka juga. Sentiasalah berfikiran positif.

2. Set minda anda
Anda ingin turunkan Berat Badan Untuk KESIHATAN diri anda, bukan orang lain yang memerli2 anda untuk kurus & sihat!! Kuatkan semangat!! Apa yang anda lakukan ini adalah untuk diri anda. Anda inginkan tubuh sihat dan terhindar dari penyakit? Oleh itu, jangan berputus asa dalam usaha anda untuk menurunkan berat badan. Ia bukan sekadar untuk kelihatan langsing dan cantik tetapi juga untuk menjaga tahap kesihatan anda. Selalulah memotivasikan diri anda agar matlamat anda berjaya dicapai.

3. Sarapan Adalah Wajib 
Jangan sesekali meninggalkan sarapan pagi. Sebelum keluar rumah, jamahlah sedikit makanan kerana sarapanlah yang akan memberikan anda tenaga untuk meneruskan aktiviti harian. Tidak perlu makan sarapan yang berat (kecuali di Bulan Puasa). Sebelum tu, bangun dari tidur amalkan lah tips LR sebelum ni yang minum air suam ngan lemon k

4. Baca Dan Semak Kandungan Nutrisi 
Jangan terburu-buru sebaliknya ambil masa untuk anda membaca atau memerhatikan kandungan nutrisi pada makanan yang anda pilih sebelum anda mengambilnya. Perkara ini amat penting kerana jumlah kalori dan zat inilah yang berperanan untuk menambah berat badan anda jika diambil secara berlebihan. Belajarlah untuk menyesuaikan keperluan tenaga atau kalori anda dalam seharian. Anda juga boleh membuat catatan yang boleh mengingatkan anda terhadap keperluan nutrisi anda agar pengambilannya sentiasa terkawal.

5. Elak Diet Sementara. 
Kebanyakan orang mahu berdiet kerana mahukan keputusan dalam waktu yang singkat. Mungkin diet yang sangat ketat boleh menurunkan berat badan dalam jangka masa yang cepat namun selalunya ia akan BERTAMBAAH semula dalam masa yang singkat. Berlapar semata-mata tidak akan membuat berat anda turun malah cara berlapar ini akan menurunkan metabolisme badan untuk membakar lemak. Paling penting adalah memilih makanan yang seimbang nilai gizinya mengikut keperluan tubuh anda agar kalori yang masuk akan dimanfaatkan tanpa disimpan menjadi lemak terkumpul dalam tubuh.

6. Makan Dengan Teratur. 
Amalkan makan secara teratur dan jadikan ia sebagai rutin. Kadar metabolisme anda akan menurun apabila sedang lapar dan keadaan ini tidak begitu elok jika anda sedang berusaha untuk menurunkan berat badan. Bagi menghindari keadaan tersebut, sediakan pola/menu pemakanan yang anda boleh ikuti dan jadikan rutin setiap hari.

7. Pilih Makanan Yang Menyihatkan. 
Pemilihan makanan penting dalam usaha untuk menurunkan berat badan seperti yang anda mahukan. Pilih makanan yang mengandungi omega 3 (lemak baik) seperti ikan salmon dan tuna. Elakkan makanan mengandungi banyak lemak tepu. Pilih minyak sayuran sebagai sumber lemak kerana jumlah kalorinya yang sedikit. Banyakkan pengambilan sayur-sayuran. 


8. Lakukan Senaman Dan Bersukan 
Salah satu senaman yang paling mudah, menjimatkan dan boleh dilakukan bila-bila masa adalah berjalan kaki. Sentiasalah berjalan kaki setiap hari sekurang-kurangnya untuk tempoh 15 minit. Anda juga boleh pilih senaman bersukan yang sesuai dengan keadaan tubuh anda. Bersukan bukan sekadar membantu menurunkan berat badan tetapi juga menjadikan tubuh lebih sihat dan fit. 


9. Buang Kebiasaan Mengunyah Pada Waktu Malam 
Inilah tabiat yang mudah mendorong kepada kenaikan berat badan. Hentikan tabiat ini kerana ia hanya akan mnghancurkan impian anda untuk kembali langsing. Kalori yang anda ambil pada waktu malam akan bertimbun dan tersimpan sebagai lemak di dalam tubuh.

10. Banyakkan Pengambilan Protein 
Dibantu dengan pengambilan ALSD2 kerana ianya mempunyai kesemua yang diperlukan semasa proses penurunan berat badan berlaku. Makanlah makanan yang mengandungi protein yang tinggi seperti ikan,daging,ayam tanpa kulit, kerana ia akan membuat perut anda berasa kenyang hingga beberapa jam dan ini akan membantu mengurangkan keinginan anda untuk makan sebelum sampai waktunya.

12. Minum Air Yang Cukup 
Pendapat pakar kesihatan mengesahkan apabila anda minum air kosong/putih yang mencukupi, ia membantu anda menghindarkan diri daripada makan secara berlebihan. Oleh itu, minumlah sekurang-kurangnya 8 gelas air putih sehari.
Pengambilan air hanya sebanyak 500ml air telah terbukti dapat meningkatkan kadar metabolisme sebanyak 30%. Pengambilan 2 liter sehari yang disyorkan boleh meningkatkan tenaga hampir 100 kalori (400kJ) setiap hari, dan ini menyumbang kepada peningkatan pembakaran lemak.

Kebanyakkan toksin disimpan dalam sel lemak kita. Apabila kita mula mengurangkan lemak yang tersimpan untuk tenaga, toksin dilepaskan dan ia mesti dikeluarkan daripada badan. Pengambilan air yang mencukupi akan membantu tubuh untuk menghapuskan toksin yang dibebaskan daripada lemak yang tersimpan.

Siapa yang nak kurus?? Boleh juga mencuba ALSD2.. Program pengurusan badan yang PANTAS, TAK PERLU BERLAPAR & SELAMAT... seminggu Insya Allah 2-5kg dapat turun!


Hubungi LR di 016-6602507 / axelida@yahoo.com


Rakan biz juga dikehendaki!! Jom buat income raya jom!

2 comments:

  1. mm...bulan puasa ni ingat nak berdiet...sekali tgk bila berbuka..kemain lagi makan banyak..hehehe
    anyway..tips di atas boleh dimanfaatkan ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha biasalah tu mass... dah tgk makanan, sayang lak kalau tak dihabiskan kan kan kan?

      Delete